Protein för muskler

Jag har alltid varit mycket kritisk till all så kallad vetenskap som har med träning att göra. Det finns lika många rätta sätt att träna som det finns experter t.ex och minst lika många sätt att äta/banta. Det som nyligen fick mig att tänka lite var det absurda proteindrycksfenomenet.

Tesen som flera av mina vänner och tränare av olika slag lägger fram är, du måste äta proteiner för att bygga muskler. Mitt antagande är att denna tes har sitt ursprung i att det finns mycket protein i muskler (kött) så därför tror gemene man att man måste äta protein för att bygga muskler.

Tanken som slog mig var (och detta är inte någon särskilt imponerande tanke) "men kor då?".

Kor?

Ja kor har ju muskler...och kor äter gräs...och gräs innehåller kolhydrater, inte protein!

detta gäller inte bara kor utan alla växtätare som har muskler, vilket är väldigt många! De är levande bevis på att man inte måste äta protein för att bygga muskler. Detta faktum styrker snarare tesen att kroppen bygger proteiner av energi som vi får genom att bryta ner det vi äter (till skillnad från att det vi äter transporteras i sin helhet till olika delar av kroppen, äter vi fett får vi det fettet på magen, som skrämmande många tror).

Vi borde alltså kunna bli bodybuilders utan att äta ett gram protein (bortsett från andra bristsjukdomar).

Detta är inte på något sätt ett bevis för att protein är onödigt eller att det inte hjälper din träning, men det ifrågasätter vikten av proteintillskott!

Så jävla viktigt borde det inte vara att få i sig massa protein utan skillnaden borde (förutsatt att jag inte gjort en tankevurpa förståss) vara marginell.

Jag ska fråga min syster som är 10% läkare om hon vet mer...

Kommentarer
Postat av: ma

Du behöver byggstenar aminosyror (20 st alla finns i det kött vi äter)för att kunna bygga upp protein. Dessa kommer delvis ur det protein du käkar men även ur kolhydrater som bryts ner i kroppen för att sen byggas ihop till nya proteiner i cellens ribosomer. Tror jag, kolla även med jessica för hon klarade celltentan!!

2010-02-03 @ 11:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0